Úvod do první pomoci při šikaně a kyberšikaně
Anotace:
Výcvikový a prožitkový seminář je zredukován do minimálního metodického celku, který lze v praxi užitečně použít. První část je zaměřena na přípravu frekventantů ve speciální teorii, zejména praxi v poznávání jednotlivých stadií a rozpoznání forem šikanování. Zvláštní pozornost je věnována kyberšikaně a šikaně učitelů. V druhé části je probírána metodika první pomoci, osvětlena klasifikaci šesti scénářů a hlavní pozornost je věnována nácviku jedenácti kroků při řešení obyčejné počáteční šikany. Uvedená metoda patří do skupiny scénářů, které zvládne škola sama. Jde o základní přístup, jehož zvládnutí umožní pedagogům razantně a bezpečně zastavit většinu typů šikanování. Současně jeho zvládnutí napomůže porozumět dalším variantám první pomoci.
Tematické okruhy:
Vstupní informace o problematice šikanování (přednáška, diskuse):
- Výskyt šikanování na českých školách.
- Je možné epidemii šikanování zastavit? Školní intervence proti šikanování v ČR a ve světě. Český školní program proti šikaně patří mezi nejúspěšnější na světě.
- Mnohostranné škody šikanování (kasuistiky)
PRVNÍ ČÁST: Speciální teorie, která se vztahuje přímo k diagnostice a nápravě šikanování
- blok (workshop): Jak rozpoznat šikanování od škádlení a příbuzných fenoménů (Deset kritérií pro posouzení…Tabulka, případy z praxe. Řešení konkrétních kasuistik.)
Časová dotace: 2 hod.
- blok (workshop): Tři praktické pohledy na šikanování, zakrývající a protiúzdravný systém.
První dílna: Tři praktické pohledy na šikanu
- Šikanování jako nemocné chování
Význam pro praxi
- Šikanování jako závislost
Význam pro praxi
- Šikanování jako těžká porucha vztahů
Význam pro praxi
Druhá dílna: Formy šikany. Zaměřeno na kyberšikanu.
Časová dotace: 2 hod.
DRUHÁ ČÁST – První pomoc pro počáteční stadia šikanování
III. blok (workshop, tréning) : Metodika první pomoci, 1. část nácviku základního scénáře pro počáteční šikanu s běžnou formou (případ školní šikany a kyberšikany)
Dílna
Diferenciální a vnitřní diagnostika a alternativní léčba šikany
Šest skupin scénářů
Pádné důvody vyšetřování, odhad závažnosti (stadium, forma)
Strategie a taktika vyšetřování šikanování
Dvě metody nápravy při první pomoci
Nácvik 11 kroků základního scénáře (1. část)
Časová dotace: 2 hod.
- blok (tréning): 2. část nácviku základního scénáře pro počáteční šikanu s běžnou formou (případ školní šikany a kyberšikany)
Nácvik 11. kroků základního scénáře (2.část)
Rozdíly mezi léčbou počáteční a pokročilé šikany
Časová dotace: 2 hod.
Vzdělávací cíl:
Cílem vzdělávací akce je napomoci účastníkům orientovat se ve správném postupu první pomoci při školní šikaně a kyberšikaně. Program je uspořádán do minimálního metodického celku, který budou moci frekventanti použít v praxi.
Cílová skupina:
Pedagogové, kteří nemají za sebou žádný specializovaný kurz na řešení školní šikany a kyberšikany. Vhodné pro začínající pedagogy. Nicméně jako „ochutnávka“ a orientace v problému a vyhnutí se největším chybám při účasti na řešení šikany je jednodenní kurz užitečný i pro pedagogy všech typů škol – školní metodici prevence, výchovní poradci, třídní učitelé, vedení školy, školní psychologové a školní speciální pedagogové. Dále to jsou speciální pedagogové a psychologové ze školských poradenských zařízení (PPP, SVP, SPC). Rovněž užitečné i pro vychovatelé v ústavní výchově (rezort MŠMT), pedagogové volného času, vedoucí školních zájmových kroužků a klubů.
Rozsah kurzu: 8 vyučovacích hodin
Datum konání: 28. 6. 2023
Cena kurzu: 2 900 Kč
Místo konání: bude upřesněno
Lektor: PaedDr. Michal Kolář
Výstup: Osvědčení o absolvování vzdělávacího programu
Kurz je akreditován MŠMT.