Vzdělávací program je zaměřený na virtuální co-teaching, jeho zavádění, efektivní využívání a formy ve školách a vzdělávacích organizacích. Zabývá se přípravou, efektivním řízením a vyhodnocováním co-teachingu, zejména v oblasti využití informačních technologií ve výuce a seznámením s možnostmi virtuálního co-teachingu jako výukové metody.
Práce s dokumenty je nezbytnou součástí každodenního života jejich původce, škol nevyjímaje. Jak motivovat zaměstnance, aby s dokumenty správně zacházeli? Jak zkrátit čas, který musí být věnován péči o dokumenty? Nastavení procesu oběhu dokumentů je třeba v praxi přizpůsobit provozním podmínkám jednotlivých původců tak, aby byl efektivní, co nejméně zatěžoval a probíhal v souladu s platnou legislativou. Seminář je zaměřený na praktickou aplikaci právních předpisů v oblasti archivnictví a spisové služby v prostředí škol a školských zařízení. Obsah semináře vychází z nové legislativní povinnosti škol přejít na výkon spisové služby v elektronické podobě od 1. ledna 2026, v souladu s tím řádně pečovat o dokumenty a umožnit výběr archiválií.
Seminář poskytne pedagogům nástin základních témat Filmové a audiovizuální výchovy (F/AV), která je od roku 2010 jedním z doplňujících oborů Rámcového vzdělávacího programu. Poskytne vhled do problematiky filmové gramotnosti, tedy schopnosti rozumět filmovému umění, a hlavních okruhů, kterými by se měli ve výuce zabývat. Nabídne možnosti jejich didaktického uchopení, stejně jako přesahy do jiných předmětů – zejména mediální výchovy, ale i výtvarné a hudební výchovy, dějepisu, fyziky ad. Součástí budou tvořivé úkoly účastníků. Ke všem tématům budou poskytnuty odkazy na studijní literaturu, resp. audiovizuální materiály.
Anotace:
Výcvikový a prožitkový seminář je zredukován do minimálního metodického celku, který lze v praxi užitečně použít. První část je zaměřena na přípravu frekventantů ve speciální teorii, zejména praxi v poznávání jednotlivých stadií a rozpoznání forem šikanování. Zvláštní pozornost je věnována kyberšikaně a šikaně učitelů. V druhé části je probírána metodika první pomoci, osvětlena klasifikaci šesti scénářů a hlavní pozornost je věnována nácviku jedenácti kroků při řešení obyčejné počáteční šikany. Uvedená metoda patří do skupiny scénářů, které zvládne škola sama. Jde o základní přístup, jehož zvládnutí umožní pedagogům razantně a bezpečně zastavit většinu typů šikanování. Současně jeho zvládnutí napomůže porozumět dalším variantám první pomoci.
Anotace
Vzdělávací program je zaměřen na efektivní nastavení prevence konfliktů ve školách a školských zařízeních v různých pracovních situacích a při komunikaci s rodiči, žáky a kolegy. Účastníci se seznámí s teoretickým základem konfliktů a naučí se efektivně nastavit prevenci ve své organizaci. Pochopí význam vlastního hodnocení a budou ho umět využít jako základní oporu při řešení komplikovaných situací. Budou umět pojmenovat a nastavit smysluplné komunikační toky a efektivní systém spolupráce. Naučí se eliminovat komunikační stopky a komunikovat bez zbytečných spouštěčů.
Cílem kurzu je zprostředkovat účastníkům klíčové poznatky z oblasti strategického plánování a řízení a ukázat jim, jak je využít v jejich řídicí praxi při přípravě a realizaci zvolené strategie rozvoje pracovníků. Účastníci se seznámí se základními typy strategií rozvoje pracovníků a možnostmi jejich aplikace v praxi, pochopí význam vhodně zvolené, naplánované a realizované strategie rozvoje pracovníků pro úspěšné fungování vzdělávací organizace.
Krizové situace mohou nastat v každé vzdělávací instituci a je dobré být na ně připraven a postupovat tak, aby se krize efektivně zvládla a nepoškodilo se dobré jméno školy, klima a vztahy uvnitř i s veřejností. Vzdělávací program je zaměřen na vymezení krizových situací, objasnění vhodných a efektivních postupů komunikace v krizi, věnuje se eliminaci komunikačních chyb a připravuje účastníky na vytvoření vlastních krizových scénářů. Účastníci se rovněž seznámí s mediačními technikami, které jim pomohou zvládnout emočně vypjaté momenty. Pozornost bude věnována i digitálním technologiím, které je nutné v krizi využívat s velkým rozmyslem, protože mohou být kvalitním pomocníkem, ale i zásadním problémem v případě šíření dezinformací. Absolventi kurzu se naučí, jak vypjatou situaci úspěšně zvládnout a zabránit tak eskalaci vzniklé krize.
Kurz je zaměřen na využití a účelné používání technik a nástrojů pro rozvoj kompetencí učitelů všech typů škol s důrazem na sdílení didaktických příkladů dobré praxe. Díky využití MOODLE je možné proces rozvoje velmi přesně zacílit na zjištěné předpoklady, případně nedostatky (propracovaný systém evaluace zaměřený na požadované znalosti, dovednosti a postoje dle požadavků ČŠI) a tím efektivně rozvíjet klíčové kompetence učitelů a vedoucích pedagogických pracovníků pomocí sdílení dobré praxe z oblasti pedagogicko-didaktické. Vybudovat ze školy nejen učící, ale i učící se organizaci s inovativním potenciálem.
V roce 2017 se školy staly díky legislativním změnám orgány veřejné moci, což jim přineslo změnu v práci s elektronickými dokumenty, které začaly být doručovány kromě e-mailu i datovou schránkou. Školy mají nově zřízeny datovou schránku jako orgán veřejné moci, která jim přináší nové povinnosti, zejména přednostní využívání tohoto komunikačního kanálu při odesílání dokumentů jakékoliv osobě/instituci, která má datovou schránku zřízenou a zpřístupněnou. Zároveň s tím souvisí povinnost školy zajistit bezpečné a prokazatelné uchovávání elektronických dokumentů.
Vzdělávací program je zaměřený na tvorbu designových a vizuálně poutavých powerpoinotvých prezentací, které budou nejen plně podporovat edukační sdělení, ale budou rovněž odpovídat současným vizuálním nárokům. Zaměříme se na základní designové principy a jejich přenositelnost do praxe, zjistíme, jak a jestli využívat obrázky, uvědomíme si důležitost kontrastu pro přitahování pozornosti publika a ukážeme si, jak pracovat s textem v prezentacích. Designová čistota, jasnost a pochopitelnost prezentací hraje v současné pedagogice a didaktice zásadní roli.
Vzdělávací program se zabývá problematikou leadershipu jako klíčového předpokladu k naplňování poslání a vizí vzdělávacích organizací a vedením lidí jako funkcí/rolí vedoucích pedagogických pracovníků na různých úrovních řízení. Účastníci získají základy dovednosti strategického leadershipu a účinného vedení jednotlivců i týmů v prostředí vzdělávacích organizací.
Kurz má 2 základní cíle: v teoretické rovině ukázat na obvyklé znaky a příčiny vyhoření a pomocí různých metod sebepoznání a prevence navést účastníky k cestě zpět do stavu rovnováhy mezi výdejem a příjmem energie a odbourání stresorů vedoucích k vyhoření. V průběhu kurzu účastníci pochopí základní stresové reakce a jejich vzájemnou souvislost. Prostřednictvím imaginace a technik na odvádění pozornosti se naučí pracovat s vlastními negativními myšlenkami, pomocí technik všímavosti a relaxace si uvědomí vlastní pocity a tělesné příznaky stresu. Seznámí se se způsoby zvládání úzkosti prostřednictvím kontrolovaného dýchání a svalové relaxace a pochopí negativní vliv zabezpečovacího a vyhýbavého chování na naši psychiku. Prostřednictvím standardizovaného dotazníku zjistí vlastní míru ohrožení syndromem vyhoření. Seznámí se s návody, jak si odpočinout, zvládat zátěžové situace a úzkost.
Vzdělávací program je zaměřený na aktuální teoretické a praktické otázky související s řízením škol a školských zařízení v oblasti marketingu jako nástroje podpory image školy a nástroje komunikace školy s vnějším prostředím i uvnitř školy.
Vzdělávací program je zaměřený na aktuální teoretická východiska a postupy time managementu související s řízením času ředitelů škol a školských zařízení, jejich zástupců a dalších pedagogických pracovníků. Cílem je napomoci těmto pracovníkům zefektivnit a zkvalitnit pracovní výkon, uvědomit si priority a umět nastartovat vybalancování osobního a pracovního života jako předpokladu k efektivnějšímu výkonu. Pozornost je věnována individuální analýze času, odhalování slabých míst (činností, které spotřebovávají čas a nepřinášejí požadovaný efekt), stanovování priorit z hlediska pracovních činností a zavádění změn potřebných k vytvoření rovnováhy mezi pracovním a osobním životem (WLB).
Vzdělávací program je zaměřený na projektové řízení zavádění informačních technologií do školských zařízení. Zabývá se přípravou, efektivním řízením a vyhodnocováním projektů v oblasti informačních technologií, zejména v oblasti využití informačních technologií ve výuce a seznámením s možnostmi současných platforem.
Vzdělávací program je zaměřený na aktuální teoretické a praktické otázky související s řízením škol a školských zařízení v oblasti motivace a rozvoje pracovníků školy a metodologie identifikace, rozvoje a udržování talentovaných zaměstnanců.
Seminář si klade za cíl pomoci účastníkům zorientovat se v základních právních předpisech při rozhodování ředitele školy ve správním řízením, obeznámit je se správným postupem a jednotlivými procesními kroky u přijímání uchazečů do škol, upozornit na vliv správního řízení na chod školy a také na aplikační nejasnosti i nejčastější pochybení, k nimž během správního řízení dochází. Zároveň krok za krokem a na konkrétních příkladech provede účastníky procesem založení a vedení spisu i tvorby související dokumentace.
Vzdělávací program je zaměřen na praktický výcvik v řešení konfliktů v komunikaci s rodiči, kolegy a vedením školy. Účastníci se seznámí s druhy konfliktů a účinnými strategiemi a způsoby jejich řešení. Zároveň budou vedeni k sebezkušenostnímu přístupu a práci s vlastními představami a případnými prekoncepty. Účastníci pochopí a budou schopni aplikovat vhodné strategie při jednání s různými skupinami osob a budou schopni identifikovat možné konfliktní situace, účinně jim předcházet a případně najít vhodná další řešení.
Kurz je rozšířením problematiky kurzu Odborné řešení školní šikany a kyberšikany I. Úkolem přípravné úrovně bylo v rozsahu čtyř dnů (32 hod.) intenzivně a co nejúčinněji připravit absolventy zejména pro řešení akutních – neodkladných krizových situací souvisejících se šikanou. Druhá úroveň doplňuje první úroveň a poskytuje již základní kvalifikaci – komplexní připravenost k řešení situací, které by měla zvládnout škola sama. Vzdělání, které umožní plnit úkoly pověřeného pracovníka řešit šikanu.
Kurz „Odborné řešení školní šikany a kyberšikany I“ reaguje na absenci trvale dostupného systematičtějšího vzdělání pro zájemce o kvalifikaci odborníka na řešení školní šikany. (Pod pojem školní šikany zařazujeme šikanu mezi žáky, šikanu vůči učiteli.) V nabídce vzdělávání převažují jednodenní tzv. záplatové“ kurzy, které nemohou potřeby praxe – získat nosnou a ucelenou minimální kvalifikaci k řešení šikany naplnit. Kurz taktéž reaguje na úplnou absenci koncepčního vzdělání pro různé typy odborníků. Vizí je, aby na tuto přípravnou (první) úroveň vzdělání navazovaly další vyšší stupně vzdělání. Podmínkou je, aby absolvent základního výcvikového kurzu měl již vlastní praxi s řešením šikany. V praxi lze pracovat s pětiúrovňovým modelem vzdělávání odborníků na řešení šikanování podle M. Koláře (podrobněji viz Výcvik odborníků v léčbě šikany. Praha: PVŠPS, 2013, 2014.)
Téměř každý pracovní den se někde odehrává skupinové pracovní setkání, jednání nebo porada a stále je možné se setkat s poradou, která je v podstatě dlouhým sdělovacím monologem vedoucího pracovníka a pro všechny účastníky je značně vyčerpávající. Školní prostředí v tomto směru nebude výjimkou. Nabízený vzdělávací program chápe poradu jako silný manažerský nástroj a jeho obsah je zaměřen na rozvoj praktických dovedností, technik a na celkovou změnu optiky, kterou je možné pohlížet na porady. Zaměřuje se na různé druhy porad, které jsou v oblasti školství typické, a předává účastníkům takové informace, které jim umožní tato setkání zefektivnit, zrychlit, zacílit a využít jako skutečný manažerský nástroj a nástroj vedení lidí.
Seminář si klade za cíl pomoci účastníkům zorientovat se v práci s datovou schránkou z pohledu orgánu veřejné moci, obeznámit je se správným postupem při práci s datovými zprávami, upozornit na jiný okamžik doručení do datové schránky orgánu veřejné moci a fyzické nebo právnické osoby. Zároveň krok za krokem a na praktických příkladech v testovací datové schránce provede účastníky jednotlivými procesy práce s ní.